Monday, March 26, 2007

أنا وهي




انا وهي


نسيرعلى حبلين متوازيين


فاردتين ذراعينا


تتناوب نظراتنا الارض والسماء


يبدو الحبل الممتد لا نهائيا


والاصوات من الاسفل ..ممزوجه بصراخ وعويل وبكاء وضحكات ماجنة


لم التفت اليها وهي لم تحاول لفت انتباهي


تسير كل منا كانما لا تدري بوجود الاخرى


تسرع هي احيانا


واسرع انا احايين


لكننا نظل معلقتين


في الهواء


بلا هدف سوى الوصول


الى بر لم نعرفه يوما ولم نحمل معنا خريطة الوصول اليه


تشبهني


لا


اشبهها


تمتد الي بصلة قرابة


او ان الدماء التي تسري في عروقي تخالط دماءها بطريقة ما


او ربما لا يجمعنا سوى القدر المتوازي


ما انا اكيدة منه


انها تحبني


وانا ادفن في اعماقي مشاعر نحوها


تمنعني خطواتي الوجله ان اظهرها


وتستميت هي مع كل خطوة ..كي تبقى هامدة لا تحرك ساكنا


تحتاجني ..أحتاجها


تتنكر لانتصاراتي..وتلعن سر هزائمها


استند برفق على ساعدها الممتد


يختل توازنها


نكاد نهوي الى الارض


بثقلها تنجح في اعادت توازننا


نبقى ساكنتين


معلقتين


بين بين


نختار أن نسقط ..أو ..أن نسقط


نسقط


نسقط


نسقط





4 comments:

إبـراهيم ... said...

تسقطــااان إذًا .... إلى الأعلى ....:)



شهيُ أن استقبل نصـك صباحًا يا هدى


( على فكـرة كده إنتي بقيتي إنتي وإنتي كماااان ، وبعد شوية هتوقع إنك تبقي معاااكي على طوووول )


خللي بالك منـك بقى

Anonymous said...

تتنكر لانتصاراتي..وتلعن سر هزائمها

اولا جميل التعبير ده و الله...
ثانيا رغم ان الكلام يبان نش موزون بس و الله شدني و كت مستمتع اوي بيه..

محمد صلاح العزب said...

الامتزاج
الافتراق
التوحد
التماهي
شغل جميل يا هدى

هدى said...

ابراهيم

انا طول الوقت اتين بس اول مرة اكتشف ان التانية دي اقربلي من نفسي

مرورك بيسعدني

..........

ارتعاشات

متشكرة

كلامك مشجع جدا على الاستمرار

ابقى تعالى علطول

..........

محمد صلاح العزب

مرورك من هنا بيسعدني دايما

تسلم يافنان