Friday, February 16, 2007

.. خايف



.. خايف

و شايل قلبي ف كفوفي
ليفلت م العروق منفوضة من خوفي
و تتشنج سعاداتي
و تتألم بذكراها
للحظة أمن صار عافي
.. و أوصافي
كلام فاضي
_ كتير يخفي _ كما جفني
تلال من حيرتي من خوفي

.. و أنا خايف
ف ظل الغصن _ دا الناشف _ ... أنا خافي

*****

عيون الخوف كمان واسعة
لا ترحمني و لا تنصف
.. و لا تضعف
لرؤية جفني بيرفرف
.. و لوني بينخطف
.....أرجف
.....
.....
.....
و لا ترمش .....

*****

... و أنظر
و تاني أنظر
عيون الناس بتنظرلي
بتلمح رعدتي ... تمشي
... كما مرت
بعود ناشف على ضفة طريق عادي
"و أنا أجري ... " أنا خايف
" ألاحقهم ... " أنا خايف
" و أصرخ علو ما ف صوتي ... : " أنا خايف
...
...
و عينهم تلتفت ... أسكت
أنا .. أخرس
أنا .. أهرب
و ألاحق عودي دا الناشف يداريني

" أنا خايف "

عيون واسعة _ كما للخوف _ بدت عينهم
قصاد عيني

" أنا خايف "

.. فخلوني
.. أداري نفسي في غصني
وأبات خافي
لأكون منهم

دينا أحمد الحصي

1 comment:

Ahmed Rashwan said...

تعبير صادق عن حالة الخوف واختيار الصورة هايل وحقيقي بيعبر عن أوهامنا في صد الخوف